KIKAPCS MERÜLJ EL

Hetvennegyedszer a világ körül – Elindult a 2023-as Formula–1 világbajnokság

Sokan gondolják azt az autósport királykategóriájáról, hogy a F1-es pilóták csak körbe-körbe száguldoznak, és igazából teljesen unalmas, monoton versenyek zajlanak egymás után. A valóság azonban ennél sokkal árnyaltabb, nem véletlen, hogy zsinórban ez lesz a hetvennegyedik szezon a Száguldó cirkuszban, amely útjára indult, hogy egy rekordhosszúságú, huszonhárom futamos évadot teljesítsen. 

A 2022-es világbajnokság a holland Max Verstappen győzelmével zárult. A tavalyi év volt az a királykategóriában, amely 2014 után a legnagyobb változást hozta a sportág történetében. Akkor a szívó hatású, nyolchengeres motorok helyére hathengeres hibrid turbó motorok érkeztek, 2021-ről 2022-re pedig átfogó aerodinamikai változtatásokat vezettek be, az előzéseket megkönnyítve. Ahhoz, hogy a mostani változásokat megértsük, fontos tisztában lennünk az utolsó szezon történéseivel, legalábbis dióhéjban. A Red Bull hollandja után a második helyezett a világbajnokságon a monacói Charles Leclerc (Ferrari) lett, míg a harmadik helyet Verstappen csapattársa, a mexikói Sergio Pérez szerezte meg. A tavalyi szezon főként a zsinórban nyolc konstruktőri világbajnoki címet nyerő Mercedes kálváriájáról, a Ferrari szerencsétlenkedéséről, valamint a McLaren és Alpine közötti „best of the rest” cím (a három nagy gyári csapat mögötti negyedik hely) megszerzéséről szólt. 

A negyedik helyezést végül a francia Alpine szerezte meg Esteban Ocon és Fernando Alonso révén. Utóbbi a visszavonuló négyszeres világbajnok, Sebastian Vettel helyére igazolt a brit Aston Martinhoz, és lett Lance Stroll csapattársa, míg az üresedést az AlphaTauri francia versenyzője, Pierre Gasly pótolta be az Alpine-nál, az ő helyét pedig az újonc Nyck De Vries vette át Yuki Tsunoda mellett. 2022 volt az év, aminek végén a hétszeres világbajnok Michael Schumacher fia, Mick és a Haas F1 Team búcsút vettek egymástól. Az ő helyére a visszatérő Nico Hülkenberg érkezett, míg a williamses Nicolas Latifi távozott a sportágból, és az újonc amerikai, Logan Sargeant érkezett a helyére. Az Alpine és a McLaren küzdelme nem csak a versenypályán tartogatott izgalmakat: a briteknél Lando Norris maradt, míg Daniel Ricciardot egy fiatal ausztrál honfitársa, Oscar Piastri váltotta. Azonban utóbbi az Alpine neveltje volt, akikre a wokingi bázisú McLaren csapott le. A Red Bull, a Ferrari, a Mercedes és az Alfa Romeo vágott neki az idei szezonnak változatlan felállással. Az energiaitalosoknál Max Verstappen és Sergio Pérez, a legendás olasz csapatnál Charles Leclerc és Carlos Sainz, a csillagosoknál Lewis Hamilton és George Russell, az Alfánál pedig Valtteri Bottas és Zhou Guanyu terelgeti a kormányt idén is.

Az idei szezont izgatottan várták a szakértők és a nézők is. Alapvetően három fő kérdése van a 2023-as évnek: az első az, hogy vajon sikerül-e megállítani a Ferrarinak Verstappen és a Red Bull menetelését; a második az, hogy vajon visszatér-e a nyerő útra a Mercedes; és a harmadik kérdés szinte minden évben ugyanaz: ki lesz a középmezőny legjobb csapata? 

A téli tesztek alapján az első kérdésre akár lehetett volna igen is a válasz, hiszen mind a Ferrari, mind az Aston Martin biztató tempót mutatott Bahreinben, azonban az idénynyitó nagydíj ugyanott nagy pofonnal szolgált mindenki számára. A második-harmadik kérdésre is egyre élesebben látszanak a válaszok. Március első hétvégéjén a szabadedzésen a Red Bull és a tavalyhoz képest feltámadó Aston Martin uralták az edzések nagy részét, azonban a szombati időmérőre magára talált a Ferrari, és sikerült Leclercnek és Sainznak is Alonso elé kvalifikálnia magát. Az igazi feketelevest azonban a vasárnapi futam tartogatta, ahol is Verstappen már az elején elhúzott üldözőitől, míg Leclerc és Pérez követték a hollandot, miközben a középmezőny elején Alonso és a két Mercedes harcoltak egymással. Előbbi a futam második felére maga mögé utasította az ezüstnyilakat, és Sainz után eredt. Leclerc a futam második felében a Ferrari meghibásodása miatt kiesett, így Alonso levadászta Sainzot, és a futam végén dobogóra állhatott, pályafutása során kilencvenkilencedjére. 

Hátrébb, a középmezőny „sűrűjében” az Alfa Romeo, az Alpine, a Williams és a Haas csatázott egymással az utolsó pontszerző helyekért, azonban a franciák a kissé félresikerült McLarennel vívtak csatát egy-egy autóval a mezőny hátsó régióiban, így mondhatni mindkét csapat hátrányból kezdte az új szezont, az Aston Martin egyértelműen átugrotta őket, de az Alfa Romeo is erősnek tűnik. A kakukktojások közé tartozik az AlphaTauri és a Haas, akik egyelőre lassabbak a középmezőnyben, míg a Williams számomra pozitív meglepetés. A legtöbbet kétségtelenül az Aston Martin fejlődött a tél során, akik számos leesett állat hagytak maguk mögött Fernando Alonso dobogós teljesítménye láttán. Sokan őket várják a Red Bull és a Ferrari mögé, azonban az olaszokat ismerve az sem lenne nagy meglepetés, ha az elkövetkezendő pár futamon is előttük végeznének. 

Az idei Formula–1-es világbajnokság március 17-én folytatódik Szaúd-Arábiában, a Jeddah Corniche Circuiton.

Grafikus: Rudas-Mekkey Csenge