KIKAPCS

Az anyák megmentője – avagy a magyar filmek reneszánsza?

Amikor moziba megyünk, kikapcsolódásra vágyunk. Egy történetre, amely arra a pár órára kiszakít minket a valóságból, és elrepít egy teljesen más világba. Éppen ezért az első választásunk nem feltétlen egy életrajzi dráma lenne, ám a 2023. november 30-án bemutatott Semmelweis könnyen felülírhatja ezt az berögződést. 

A történet 1847-ben játszódik egy bécsi szülészeti klinikán. Főszereplőnk Semmelweis Ignác, egy fiatal tanársegéd, aki elszántan kutat egy akkor még vírusnak hitt kór ellen, amely a szülő édesanyák életét követeli. Ám nem csak e betegséggel kell felvennie a harcot, hanem a klinika vezetőjének konzervatív, elavult gondolkodásával is. 

A rendező Koltai Lajos, akit elsősorban operatőrként ismerhet a nagyközönség, ám rendezői múlttal is rendelkezik, hiszen az ő nevéhez fűződik többek között a Sorstalanság című film is. A szereplőgárda pedig egészen elképesztő, csupa tehetséges magyar színészből áll. 

A főszereplőt Vecsei H. Miklós alakítja, aki főként színházi szerepeivel, vagy éppen a Pocket Zsebkönyvek megálmodásával már korábban elnyerte az emberek szimpátiáját. Ezzel szemben az általa életre keltett Semmelweis egy rideg karakter, akit sokáig nem tudunk nézőként teljes odaadással kedvelni. Zárkózott, magának való figura, aki nem bánik jól sem a barátaival, sem a szerelmével. Ám ha a pácienseiről van szó, mintha egészen megváltozna, életeikről úgy gondoskodik, mintha az csak a sajátja lenne. Éppen ezért ellentmondásos karakter, akit végül is a film végére pozitívan ítélhetünk meg. 

Szinte főszereplő a Nagy Katica által alakított Emma, aki egy osztrák ápolónőként, Semmelweis szerelmeként jelenik meg. A kettejük se veled, se nélküled kapcsolata nagyban hozzátesz a nézők érdeklődésének fenntartásához. 

Ismert nevek lehetnek még a további szereplők közül Elek Ferenc, Mészáros Blanka vagy éppen Gálffi László. 

Egy életrajzi filmre könnyen mondhatjuk, hogy unalmas. A Semmelweis viszont erre is rácáfolt. Nem csak a szerelmi szál teszi izgalmassá, hanem a helyenként horrorisztikus realitással bemutatott holttestek és sebészeti beavatkozások, valamint a halált okozó kór kutatásának krimi-thriller jellegű hangulata. Egyszerre érezhetjük, hogy egy detektívfilmet, egy szerelmi drámát és egy életrajzi filmet nézünk. 

A film fontos mondanivalója, hogy még egy kórházban is felütheti a fejét a korruptság és a hatalomvágy. A kórházigazgató (Gálffi László) és egy befolyásos osztrák orvos, Ferdinand Kollar (Kovács Tamás) karaktereinél azt érezzük, fontosabb számukra a hírnév, mint a betegeik élete. Ez felveti bennünk a kérdést: vajon napjainkban is hasonlóképp működik az egészségügy?

Sokunk talán túlnyomórészt negatív véleménnyel volt a közelmúlt magyar filmjei felé, jóllehet jogosan. Ebből kiindulva kritikus szemmel fordulunk a Semmelweis felé is. Ennek ellenére úgy gondolom, elvárásainkat jócskán felülmúlta, sikeresen beszippantott mind a film hangulata, mind pedig Semmelweis karaktere.