1367 Rendezvények

Minden, mindenhol, mindenkor filmkritika – Azt csinálunk, amit csak akarunk, semmi sem számít 

Gondolkoztál már azon, hogy milyen lenne az életed, ha valamiben másképp döntesz? Sorsfordító döntésekről beszélünk, amikor valaki két szakma, esetleg munkahely között vacillál, vagy döntenie kell, hogy kimondja-e az életre szóló igent valakinek. De nap mint nap hozunk olyan apró döntéseket is, amik végső soron talán jobban meghatározzák az életünket és azt, hogy milyen emberekké válunk. A „mi lett volna, ha…?” viszont mindig az a nagy kérdés marad, amire senki sem kaphatja meg választ. Vagy talán mégis? A Minden, mindenhol, mindenkor multiverzumában talán igen. 

Az EHÖK Kulturális Kalandozások programsorozatának második filmvetítésén, ezúttal is egy Oscar-díjas filmmel hangolódhattunk közösen a vizsgaidőszakra az Apolló Mozi vetítőtermében. A Minden, mindenhol, mindenkor lassan indul, és a legelején azt hihetjük, hogy egy kínai család drámájáról szóló film végtelennek tűnő percei várnak ránk. Daniel Scheinert és Daniel Kwan közös filmjében megtalálhatunk minden karaktert és körülményt, ami a családi gondhoz szükséges. Egy önmagát túlhajszoló, látszólag csak a saját gondjai körül forgó anyát (Michelle Yeoh); egy mindenkivel barátságos férjet (Ke Huy Quan), akit méltán megillet a papucs jelző; egy lázadó, meg nem értett tinédzser lányt (Stephanie Hsu) és egy szigorú, konzervatív nagyapát (James Hong), akinek a lánya életre szóló csalódást okozott azzal, hogy nem fiúnak született. A család egy kis mosodát vezet saját vállalkozásként, adógondokkal és családi konfliktusokkal küzd, és szinte süt a képernyőről a boldogtalanság. Az édesanya, Evelyn Wang egy romantikus film képkockái között elmerülve egy pillanatra elmereng azon, hogy vajon mi lett volna, ha másképpen alakul az élete.

Azonban a rendezők egyszer csak egy egészen váratlan fordulattal rántják ki a nézőt ebből a szürke hangulatból. A kedves, kissé mimóza férj, Waymond Wang ugyanis szinte minden átmenet nélkül igazi nindzsamozdulatokkal kezdi átszelni a kis mosodát, majd néhány másodperc múlva folytatja szokásos munkáját, mintha mi sem történt volna. Innentől kezdve sejthető, hogy a Minden, mindenhol, mindenkor esetében nem egy szokványos családi dráma van terítéken.

A filmmel együtt Evelyn élete is száznyolcvan fokos fordulatot vesz, amikor az átváltozott Waymond közli vele, hogy nem a számára felfogható világ az egyetlen létező univerzum. Ugyanis az emberek életük minden egyes döntéshelyzete újabb és újabb világokat idéz elő, így míg Evelyn a saját életétben próbál elboldogulni, addig a több csilliónyi Evelin azokban a világokban él, amik akkor jöttek volna létre, ha másik férfihoz megy hozzá, másik karriert választ, vagy egyszer a másik irányba fordul az utca végén. Vagyis ha az élete során bármiben máshogy dönt. A világai között úgy tud kapcsolatot teremteni, hogy egy teljesen valószínűtlen döntést hoz, például lenyel egy legyet, vagy szándékosan megvágja az ujját. Ilyenkor viszont megkapja azokat a potenciális képességeit is, amiket ő ugyan sosem bontakoztatott ki, de egy másik Evelyn a multiverzum egyik kis zugában igen. Waymond figyelmezteti, hogy ezekre a képességekre nagy szüksége lesz, ugyanis az életét veszély fenyegeti. A multiverzum titkait éppen azért tárták fel előtte, hogy segítsen elpusztítani a gonosz Jobu Tupakit, akinek egyetlen célja a teljes káosz és értelmetlenség megteremtése a létező összes univerzumban. Evelyn küldetését a sötét fellegek helyett a káosz és az értelmetlenség nagy, fekete bagele árnyékolja be arra csábítva, hogy a kudarcba fulladt életével együtt a harcot is feladja. 

Daniel Scheinert és Daniel Kwan szürreális filmje a tizenegy jelölésből hetet váltott díjjá a márciusi Oscar-gálán. Elnyerte a legjobb film, a rendezés, az eredeti forgatókönyv, a női főszereplő, a férfi és a női mellékszereplő, valamint a legjobb vágás díját is. A szinopszist az utolsó pillanatig próbálták titokban tartani a készítők, így sokáig csak annyit lehetett tudni a film tartalmáról, hogy egy nő megpróbálja befizetni az éves adót. A Minden, mindenhol, mindenkor végül igazi közönségsikert aratott, és az év egyik legeszementebb és legkreatívabb filmjeként emlegetik a kritikusok. Ez nem is csoda, hiszen a rendező váratlan fordulataival egyetlen pillanatra sem ereszti el a néző figyelmét. Nemcsak a lehetséges univerzumok között ugrálva rántja ki a lábunk alól a talajt, de a különféle érzelmek szédítő árama is magukkal ragad minket. Nem beszélve a sokszor egészen valótlan, álomszerű, gyakran képtelenül vicces eseményekről, amelyek alatt Evelynnel együtt egy kicsit bennünk is átértékelődnek a normák, a döntések és magának az életnek az értelme. 

Evelynnel ellentétben mi valószínűleg sosem fogunk választ kapni arra, hogy mi lett volna, ha… A Minden, mindenhol, mindenkor viszont éppen arra mutat rá, hogy a boldogságunkért talán nem is a sorsdöntőnek vélt döntéseink felelnek, és nem is kell univerzumok között ugrálnunk ahhoz, hogy boldogok és elégedettek legyünk abban az egyetlen életben, amit végül leélhetünk.

Kép forrása: NBC4 Washington