EGÉSZSÉG MERÜLJ EL

Olajoshordóból nagybőgő, vágódeszkából gitár

2018 óta március tizennyolcadika az újrahasznosítás világnapja. A Global Recycling Day küldetése kettős: egyrészt bebizonyítani a világ vezetőinek, hogy az újrahasznosítás globális célkitűzésként kezelendő, másrészt szerte a világon felhívni az emberek figyelmét arra, hogy az őket körülvevő tárgyakra ne hulladékként, hanem erőforrásként tekintsenek. Az utóbbi elv a világ megannyi pontján eredményezett már izgalmas projekteket, így történt ez Paraguayban is.

Gondolj egy szóra a hulladékgazdálkodás kapcsán!

Asszociációként feltehetőleg nem olyan kifejezések ötlenek az ember eszébe, mint: együttes, zenemű, John Lennon. Pedig létezik egy hely a világon, ahol a szemétben meglátták a zenélés lehetőségét – vagy fordítva. A Cateura Recycled Instruments Orchestra egy főként olyan gyermekekből és fiatalokból álló zenekar, akik Asunción hírhedt hulladéklerakója, a Cateura mellett élnek. A megközelítőleg ötszázhúszezer lelket számláló paraguayi főváros szeméttelepe – és szegénynegyede – környékén 2006-ban kezdtek el hulladékból hangszereket készíteni. A zenekar szó szerint menti a menthetőt: játszanak kukából készült dobon, hordóból kialakított csellón, kupakokból és kulcsokból készítenek billentyűket a fúvós hangszereikre. Repertoárjukban többek között klasszikus zene, népzene, paraguayi zene, latin-amerikai zene, a Beatles, valamint Frank Sinatra dalai is megtalálhatók.

A szemétteleptől a koncertteremig

A Cateura Orchestra újrahasznosított hangszerei voltaképpen a Cateura hulladéklerakó szemétjében található különféle anyagokból készülnek. A zenekar vonós hangszereit a megfelelő darabok kiválasztása, méretezése és összeállítása után húrokkal és egyéb alkatrészekkel látják el, majd a hangszerek tesztelésével fejezik be a folyamatot. Ennek során figyelik a hegedűk, brácsák, csellók, nagybőgők, gitárok hangzását, és a hangszereket addig igazítják, amíg végül meg nem felelnek a használat feltételeinek. Maria de Jesus Rios, a zenekar tagja korábban a Guardiannak így fogalmazott a hangszerével való kapcsolatáról:

„Nagyon nehéz újrahasznosított hegedűn játszani, az időjárás megváltoztatja a hangzást. Ha meleg van, nehezebb hallani. De a hegedűm a barátom.”

Az újrahasznosított fúvós hangszerek között találhatunk szoprán-, alt- és tenorszaxofonokat, trombitákat, furulyákat, valamint harsonákat is. Mindez jól szemlélteti a zenekar misszióját, a kiszolgáltatott és szociálisan kirekesztett gyermekek és fiatalok nevelését – a zene nyelvén keresztül. A Cateura Orchestra célja, hogy lehetőséget teremtsenek tagjaiknak a jobb életkörülmények elérésére, és a biztosabb jövő kialakítására. Nem véletlen, hogy az évek során a világ több, mint ötven országába meghívást kaptak, hogy ezen specifikus, figyelemfelkeltő módon bemutassák zenei tudásukat.

gif-620px-gitaros
Rudas-Mekkey Csenge grafikája

A történet szélesvásznon

Az inspiráló történetet a Brad Allgood és Graham Townsley rendezte 2015-ös Landfill Harmonic című dokumentumfilm mutatja be. A film az egyik alapító, Favio Chavez, valamint az Orchestra életéről szól, és olyan társadalmilag égető problémákra is rávilágít, mint a szennyezés, a nyomor, valamint a pazarlás. A zenekarnak egyszerre kell megküzdenie ezekkel a kérdésekkel, valamint a reflektorfénnyel. Mindebben a zene és az emberi szellem segíti a tagokat. A film tehát egyszerre szól a tárgyak és az emberek értékességéről, Chavez szavaival élve:

„Az emberek belátják, hogy nem szabad hanyagul kidobni a szemetet. Nos, nem szabad kidobnunk az embereket sem.”

Források: 1, 2, 3, 4

Grafikus: Rudas-Mekkey Csenge