KIKAPCS

Havi kultúrsokk – Kifutón a Z generáció virágzása a 2023-as MoME Fashion Show-n

Az 1367 Magazin olvasóinak többsége – elgondolásom szerint – a Z generációba tartozik. Sokszor hallhatjuk, hogy furcsa, nemtörődöm, flegma, ösztönlény ez a korosztály. Némi utánaolvasás után azt találtam, hogy ehhez a generációhoz lélekkel kell fordulni, mert csak akkor nyílik meg, és mutatja meg igazi énjét.

Ez történt velem életem első divatbemutatóján, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, egy kellemes pénteki napon. Ugyan én is Z generációs vagyok, de kíváncsi voltam, hogy a rendezvény hatására vajon még inkább el tudom-e utasítani a kortársaimra irányuló ,,lusta” vagy épp a ,,nemtörődöm” jelzőt… El tudom.

A rendezvényen tizenegy alap- és négy mesterképzésen résztvevő hallgató ruhakölteménye jelent meg, melyek témája az identitáskeresés, a fenntartható divat és az esküvői ruhák teljes újragondolása köré épült.

Sármán Nóra befutott esküvői ruhatervező úgy alakította ki esküvői ruháit, hogy ne csak a nagy napon, hanem az esemény után a hétköznapokban is hordhatók legyenek. Szerintem ez egy kiváló törekvés a fenntarthatóbb életvitelre, mert egy menyasszonyi ruhát jobb esetben csak egyszer vesz fel az ember.

Az örök körforgás témáját a lehető legjobban fogták fel és oldották meg a hallgatók: minden anyagot felhasználtak, ami kidobásra került volna; újrahasznosított vagy lebomló textíliákat építettek a kollekciójukba. Ezzel ötvözték az identitáskeresést, amit igen találóan szemléltettek a ruhakreációkon keresztül. Megannyi színes, merész, kihívó, de mégis lehengerlő és ámulatba ejtő anyagot láttunk a modelleken.

Fontos kiemelni Szarvas Valentint, aki egyedüli férfiként jelent meg a tervezők között. A művész szívesebben dolgozik egyszerűbb ruhadarabokkal, viszont rendkívül színes az anyaghasználata. A velvet.hu oldalán olvasható a divatbemutató összefoglalója, melyben meginterjúvolják a tervezőket is. Valentin úgy véli, hogy ,,egy kollekció akkor jó, ha minden anyagminőség megjelenik a gyapjútól a kötött szövetekig”.

Különösen tetszett az eseményen, hogy minden alkatra terveztek ruhát, ami a Z generáció nyitottságát és elfogadókészségét támasztotta alá a kreativitás és a problémamegoldó készség mellett.

Kele Ildikó (a KELE Clothing alapítója) és Tomcsányi Dóra (a TOMCSANYI márka anyja) szervezésében jött létre az esemény. A rendezvény fő célja, hogy a hallgatóknak legyen lehetőségük a bemutatkozásra egy nagyobb közönség előtt, ahol ismertethetik, milyen témák foglalkoztatják őket manapság.

A divatbemutató mellett lehetőség volt megtekinteni két Ékszertervezés és fémművesség mesterszakos hallgató munkáját, diákok által készített táskákat, csizmákat, és ami leginkább megragadott a divatbemutató mellett, az a komposztálható cipő kollekció volt, amit Kaviczki Vanda mesterszakos tanuló alkotott.

Mindenkinek ajánlom ezt és az ehhez hasonló eseményeket, mert gondolatébresztőek, és általuk kiléphetünk a komfortzónánkból.

A bemutató mellett nem mehetünk el a MoME campusa mellett sem: monumentális, letisztult, a színes egyének megérkezésekor pedig teljesen átalakul.

Fotó: MOME